0
Coș

Nu există produse în coș

Antrenament

Sportul și alcoolul. Efecte asupra performanței

Sportul și alcoolul. Efecte asupra performanței

E vineri, în sfârșit! Ai așteptat toată săptămâna să ieși cu prietenii. E rost de petrecere! Te duci în oraș și auzi: „Hai să bem ceva”. Dar tu nu vrei să dai cu piciorul lucrurilor bune pe care le-ai făcut la sala de forță toată săptămâna. Te bagi sau te scuzi? Cât de rău este consumul de alcool și mai ales de cât alcool atunci când avem că obiectiv acumularea de masă musculară?

Despre alcool

În viața oricărui om, alcoolul reprezintă adesea un motiv pentru a socializa, pentru că, știm cu toții, majoritatea petrecerilor sunt stropite cu alcool. Pe de altă parte, pentru un sportiv care este atent la antrenamentele sale și la dieta pe care o urmează, precum și la sănătate, alcoolul nu face parte din peisaj.

Alcoolul este un drog vechi de când lumea. Este cea mai cunoscută și utilizată substanță care induce euforia și are o mulțime de efecte asupra corpului. Unele pozitive-puține, altele negative-mai multe. În istorie, alcoolul a fost cauza multor tragedii. El se obține din numeroase surse, în urma unui proces de fermentație. Acesta poate fi obținut din cereale, din fructe și chiar din tuberculi, în funcție de rodul unei regiuni și a obiceiurilor oamenilor care o populează.

Alcoolul are ca efect inducerea unei stări euforice și a fost dovedit ca fiind benefic pentru sănătate atunci când este consumat în cantități mici. De exemplu, un pahar de vin pe zi poate contribui la subțierea sângelui și la sănătatea sistemului cardiovascular. Pe de altă parte, abuzul de alcool are în primul rând un rol negativ asupra sistemului nervos, prin alterarea temporară a proceselor din creier, ca urmare a intoxicației. Apoi, pe termen lung, el supune celelalte organe unui stres suplimentare sporit.

Efectele alcoolului asupra corpului în general și a performanțelor sportive în particular

Am spus că alcoolul are efecte negative în primul rând asupra sistemului nervos, dar cum rămâne cu cel muscular? Îi afectează sau nu pe sportivi și performanțele lor?

Alcoolul sau etanolul interferează cu procesele cele mai importante care se petrec în corpul nostru atunci când facem sport și după ce facem sport. El afectează sinteza proteică, hidratarea, recuperarea și chiar starea psihică. Studiile arată că alcoolul acționează asupra tuturor organelor din corp, fiind în principal metabolizat în ficat, apoi absorbit în intestinul subțire și stomac, iar în final eliminat cu ajutorul rinichilor.

Absorbția rapidă face ca efectele sale să se producă aproape instantaneu și să altereze celelalte simțuri, precum și să influențeze controlul emoțiilor. El este un depresiv și crează excitabilitate la nivelul creierului, excitabilitate care se traduce în primul rând prin stimularea secreției de neurotransmițători. Cu timpul, prin stimularea constantă a acestei stări de excitabilitate, receptorii vor căpăta o toleranță la alcool, astfel că va fi nevoie de mai mult alcool pentru a induce starea de euforie, creându-se astfel premisele pentru o dependență.

Pe de altă parte, deși absorbția alcoolului se face foarte rapid, metabolizarea sa completă și eliminarea sunt procese care se derulează mai lent și pot dura până la 48 de ore. Astfel, efectul va fi prelungit și va influența nivelul de concentrare și recuperare. În acest interval, performanțele atletice vor fi diminuate și subiectul va înregistra o slăbire în forță și o stângăcie în coordonare și timp de reacție, precum și o senzație accentuată de oboseală, dată de faptul că ficatul este supus unui stres puternic și constant timp de până la 48 de ore.

Apoi, alcoolul are efect și asupra rinichilor, care trebuie să regleze nivelul fluidelor și al electrolitilor din corp. În acest caz, rinichii vor filtra mai multă apă pe care o vor lua din întreg corpul, în încercarea de a elimina alcoolul. Acest lucru duce la apariția dehidratarii și totodată la o devitaminizare și demineralizare, prin pierderea de lichide.

O substanță calorică, dar non-nutritivă, alcoolul de asemenea îngrășa, datorită faptului că aduce așa numite calorii goale, pe care mulți oameni tind să nu le bage în seamă.

Deși un pahar de vin poate ajuta sistemul cardiovascular, consumul în exces face rău tensiunii și inimii. O cantitate mai mare de alcool cauzează o accelerare a pulsului sangvin și induce tahicardia.

Nu în ultimul rând, chiar dacă legenda spune că alcoolul ajută somnul și îl „ușurează”, calitatea somnului va fi scăzută, dat fiind că organismul va lucra pentru a metaboliza etanolul.

Consumul obișnuit vs. consumul ocazional. Concluzie

Luând în considerare doar câteva dintre efectele pe care consumul de alcoolul le are asupra corpului, concluzia în privința relației sale cu performanța sportivă este clară. Alcoolul și antrenamentul nu sunt prieteni.

Pe de altă parte, în viața oricărui om, fie el sportiv profesionist ori practicant amator de fitness, există momente în care un pahar de vin sau de bere reprezintă o plăcere vinovată, una care trebuie să fie limitată însă la cuvântul „ocazional” și să nu se confunde cu „beau doar astăzi, dar să mă țină un an”. De asemenea, consumul cel mult ocazional nu favorizează apariția toleranței la stimulii din etanol, deci automat nici a dependenței.



Myprotein RO

Myprotein RO

Scriitor si expert


Vezi ce oferte ti-am pregatit in perioada Black Friday 2018! Cumpără Acum