Antrenament

Slăbirea localizată și mitul cu celofan

Slăbirea localizată și mitul celofanului. E posibil să slăbești doar de pe abdomen sau coapse?

Cu siguranță ai văzut sau ai auzit despre „tehnica împachetării” în folie, în care, deși mijloacele de informare sunt atât de la îndemână, mulți încă mai cred. Sau, mai departe de atât, sigur ai văzut reclame la aparate și costume minune care te ajută să pierzi grăsimea doar din anumite zone ale corpului.

O să încep prin a-ți spune direct că această „tehnică”, în realitate numită slăbire localizată, este o himeră, o simplă iluzie. Și voi încerca să-ți explic de ce.

Când te îngrași, te îngrași peste tot. Deci, poți slăbi doar dintr-o parte?

Explicația este cât se poate de simplă, chiar dacă are în vedere o serie de procese foarte complexe.

Corpul depune grăsimea în exces pe unde poate, adică o trimite în toate zonele destinate stocării de energie: burtă, coapse, posterior, piept, spate. O parte din surplus este depozitată intern, între sau în jurul organelor, precum și pe vasele de sânge și inimă (de unde și legătură dintre obezitate și incidență mărită a bolilor cardiovasculare). În funcție de persoană și de construcția genetică, aceste zone pot varia ușor, în sensul în care la anumiți subiecți grăsimea poate fi stocată mai mult pe burtă și mai puțin pe picioare sau mai mult pe picioare și mai puțin pe burtă, etc.

Corpul percepe aceste zone ca fiind cele care se mișcă cel mai puțin, astfel că el stochează grăsimea acolo pentru a consuma cât mai puțină energie prin menținerea rezervei. Pe de altă parte, acest proces este unul foarte rapid și se explică prin faptul că el aparține unui mecanism de supraviețuire extrem de eficient, perfecționat în interiorul celulelor umane de-a lungul a milioane de ani.

Contrar acestui prim proces, cel opus lui, de ardere a grăsimilor, se declanșează mai lent și este mai greu de întreținut, tocmai din cauza mecanismului de supraviețuire, care transmite un stimul defensiv, în încercarea de a se autoconserva.

Acest al doilea proces, numit și termogeneză, este întreținut de consumul de grăsime și presupune transformarea rezervelor în căldură sau în lucru mecanic-mișcare. El folosește stocurile acumulate atunci când stimulii transmiși de creier îi spun că organismul nu a mai primit destul de multă hrană și are nevoie de mai multă energie pentru a funcționa la parametri normali.

Astfel, el recrutează celulele de grăsime (adipocitele) și transportă particule din acestea cu ajutorul sângelui către mușchi, ficat și creier, care au nevoie de combustibil pentru a funcționa.

Așadar, acest proces are loc în întreg corpul și presupune o mobilizare proporțională a întregului organism, care poate fi accelerată de un stimul precum efortul înregistrat prin sport.

În acest sens, corpul este cel care caută să producă căldură și energie prin arderea propriilor rezerve, răspunzând la deficiențele cauzate de o alimentare insuficientă cu hrană, pe care, atunci când o facem conștient, având scopul de a declanșa termogeneză, o numim dietă. Procesul nu are legătură cu antrenarea excesivă a unei zone, cum ar fi abdomenul, nici cu sugrumarea zonelor cu grăsime sau cu transpirația abundentă și forțată, care poate aduce mai multe lucruri negative decât pozitive, cum ar fi pierderea unor micronutrienti importanți sau apariția unor iritații ale pielii.

Întâmplarea face ca zonele din care vrem să dispară grăsimea să fie chiar ultimele din care ea va dispărea, întrucât organismul va apela la stocuri doar ca ultim instrument pentru susținerea funcțiilor în parametri standard.

De asemenea, zonele în care este depozitată grăsimea depind și de (mai ales!) de mediul hormonal. Acesta din urmă contribuie la reglarea funcțiilor și este parte vitală a mecanismului de supraviețuire.

Concluzie

Pe scurt, rezumând puțin cele spuse, pierderea grăsimii de pe burtă nu se face prin antrenarea nesfârșită a zonei abdominale, ci printr-o combinație de obiceiuri alimentare, deficit caloric și efort; Prin activarea procesului de termogeneză, care apelează la rezervele de grăsime pentru a susține energia necesară pentru îndeplinirea activităților.

Pe de altă parte, o aparentă, cu accent pe acest cuvânt, slăbire localizată poate fi întâlnită atunci când încercam să protejăm cât mai mult masă musculară în procesul de slăbire. Printr-o alimentație adecvată și efort rațional, corpul își poate menține masă musculară și poate pierde din rezervele mari de grăsime, proces care în dicționarul urban se numește și “definire”.



Myprotein RO

Myprotein RO

Scriitor si expert


Doreşti să cumperi produsele noastre? Vezi ce oferte ţi-am pregătit la noi pe site. Cumpără Acum