Nutriție

5 lucruri pe care le-am învățat după ce am renunțat la zahăr și îndulcitori

Ca parte a campaniei noastre #OwnTheSummer, ne-am hotărât să ieșim din zona de confort și să încercăm lucruri noi. Asta presupune să practicăm sporturi extreme precum snowboarding sau să adoptăm schimbări nutriționale precum Big Breakfast Diet.

Am decis că este timpul să experimentez cu un trend nutrițional popular, mai exact să renunț la zahărul rafinat și îndulcitorii artificiali pentru două săptămâni. Nu a fost cea mai plăcută experiență, asa cum era de așteptat… iată 5 lucruri pe care le-am învățat în acest timp.

1. Dieta mea conține mai mulți îndulcitori decât credeam

Atunci când am început această provocare mă așteptam să am probleme doar seara, deoarece am prostul obicei să mănânc ‘ceva dulce’ după cină. Nu credeam că în restul zilei voi avea probleme, pentru că nu obișnuiesc să mănânc gustări la locul de muncă (decât dacă sunt oferite, bineînteles).

Asta până când am realizat câte lucruri mănânc regulat – și cel mai important, câte lucruri beau – care conțin îndulcitori.

Pe parcursul săptămânii, de obicei micul dejun reprezintă pentru mine ovăz preparat cu o seară înainte. Este ușor de preparat și după ce-l mănânc mă simt sătul până la prânz. În plus așa pot să adaug o cupă de proteine pentru că nu obișnuiesc să beau shake-uri.

Bineînteles, Impact Whey Protein cu aromă de vanilie pe care-l consum conține îndulcitori, la fel ca și pudra de ciocolată pe care o mai adaug câteodată și picăturile FlavDrops cu aromă de ciocolată și unt de arahide pe care le adaug în cafea.

Am început să realizez că probabil consum mai mulți îndulcitori decât mă așteptasem inițial.

A trebuit să vin cu o alternativă naturală pentru îndulcirea micului dejun, așa că am decis să consum terci de ovăz cu banane. Am amestecat o jumătate de banana pisată cu ovăz și lapte de soia neîndulcit și apoi am presărat puțină scorțișoară.

Rezultatele nu au fost așa de rele – iar după câteva zile rezultatul a devenit tot mai dulce, probabil pentru că acesta a fost cel mai dulce lucru pe care-l consumam în acea zi.

2. Aș putea bea mai multă apă

Acest lucru se completează frumos cu primul. Am realizat că marea majoritate a băuturilor pe care le consumam conțineau îndulcitori – și dacă nu conțineau, atunci adăugam eu.

Consum mult suc de fructe, adaug FlavDrops în majoritatea cafelelor și dacă simt nevoia atunci îmi prepar o mocha (pudra de ciocolată cu foarte mult zahăr). Am și o ușoară obsesie legată de Coca-Cola Dietetică, în sensul că dacă vad sau aud pe cineva în apropiere că deschide o doză (știți voi, sunetul inconfundabil de deschidere a dozei) atunci vreau și eu una și de obicei îmi satisfac nevoia.

Odată cu renunțarea la zahăr și îndulcitori a trebuit să renunț și la majoritatea opțiunilor pe care le aveam. Din fericire pentru mine nu obișnuiam să adaug zahăr în ceai, deci din punctul asta de vedere am fost în regulă. Nu pot să spun același lucru și despre cafea, din nefericire.

Am observat că sticla de apă pe care o uitam de obicei deschisă pe birou avea parte de mai multe umpleri pe parcursul zilei, lucru foarte bun.

3. Aș putea consuma mai multe fructe și legume proaspete

Mi-am setat subconștient decizia de a renunța la zahărul rafinat, în detrimentul tuturor tipurilor de zahăr deoarece am descoperit că renunțarea completă la zahărul natural presupune o restricție mult mai aspră. Acesta se găsește la majoritatea fructelor, la anumite legume precum morcovi și cartofi dulci dar și în produsele lactate.

Pentru mine această provocare a însemnat să renunț la zahărul procesat și îndulcitorii artificiali fără a exclude toate tipurile de zahăr.

Ca și rezultat am început să adaug mai multe fructe proaspete în dieta mea – în plus am început să le consider ‘ceva dulce’, chiar dacă înainte mă gândeam de două ori dacă să mănânc câteva afine.

Pe lângă faptul că am început să mănânc o jumătate de banană la micul dejun, mi-am propus să mănânc cel puțin două fructe ca și gustare la locul de muncă plus câțiva morcovi și hummus.

Ca să-mi satisfac pofta de ‘ceva dulce’ în timpul serii, consumam un iaurt grecesc (fără adaos de zahăr) cu afine și mango. Presupun că un alt avantaj al acestei provocări era faptul că cele 5 mese pe zi erau asigurate constant și chiar îmi plăcea.

4. Întotdeauna apare ceva de care să te ferești la birou

În cele două săptămâni în care am renunțat la zahăr am ratat ziua de gătit dulciuri la birou, două zile de naștere și multe alte bunătăți aduse de colegi în zilele de vineri.

Prima dată când am refuzat zahărul m-am simțit îngâmfat, deoarece trebuia să le explic tuturor de ce nu servesc nimic. Stați liniștiți, această îngâmfare a trecut repede după ce i-am văzut pe ceilalți mâncând gogoși și prăjituri în fața mea.

Până la următoarea ocazie am devenit destul de ostil (probabil din cauza iritabilității, simptom întâlnit la începutul perioadei în care am renunțat la zahăr). Când o colegă mi-a oferit o prăjitură, m-am uitat la ea și i-am spus ‘știi că nu am voie așa ceva’.

Cu siguranță am subestimat puterea tentaților pe care urma să le experimentez și câtă voință trebuie să ai ca să renunți la anumite lucruri.

5. Când îmi spuneam ‘nu’ deveneam tentat să fac opusul.

După prima săptămână lucrurile au devenit suportabile, așa că am decis să continui încă o săptămână. Asta până ce o fixație pe zahăr a început să mă sperie.

Brusc tot ceea ce voiam era să mănânc biscuiți și ciocolată, cu toate că până atunci mă consideram o persoană încrezătoare în forțele proprii.

Am crezut că pofta de ‘ceva dulce’ o să se reducă după o săptămână în care renunțasem la zahăr, dar am experimentat exact opusul. Era ca și cum după ce îmi spuneam că nu pot să mănânc, atunci îmi trebuia și mai tare.

Am început să observ cum fiecare magazin avea un rând de ciocolată lung până în capătul culoarului din care nu puteai să treci fără să cumperi un baton. De fiecare dată când îmi savuram ceaiul mă gândeam să înmoi un biscuite în cană. Colega mea de apartament a cumpărat odată Ben & Jerry pentru că era la ofertă iar eu nici măcar nu mă puteam uita la ea.

S-a devodit faptul că impunându-mi restricții nu mai era sustenabil. Cred că cea mai dificilă parte a fost că nu aveam un obiectiv clar, adică nu făceam acest lucru pentru o schimbare fizică sau pentru a scădea în greutate, pur și simplu am vrut să vad dacă reușesc.

Am devenit foarte conștient de toate lucrurile pe care le voiam dar nu le puteam avea, întrucât înainte puteam să rezist o zi întreagă fără a mă gândi măcar la ciocolată.

Cu ce rămân din această provocare renunțând la zahăr

Inpunându-mi restricții pur și simplu nu a funcționat. Nu am putut renunța brusc la toate poftele dulci iar după ce au trecut două săptămâni am avut tot ce mi-am imaginat pentru câteva zile doar pentru că am putut.

M-a făcut mult mai conștient de alegerile mele și a scos în evidență încrederea mea pentru îndulcitorii din băutri. Am hotărât să beau apă în continuare pe parcursul zilei în detrimentul băuturilor acidulate și să continui să mănânc fructe proaspete ca și gustare.

Nu pot să nu mă bucur de prăjiturile și fursecurile de la birou care mi-au lipsit atât de mult. Viața e prea scurtă, corect?



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Scriitor si expert

Lauren este absolventă de literatură engleză originară din sud. Ea a iubit mereu înotul și a descoperit beneficiile antrenamentului cu greutăți în ultimii ani și are foarte mult spațiu pentru a îmbunătăți clasa ei de yoga săptămânal.

În weekend de obicei gătește sau mănâncă un fel de brunch și se bucură de rețele noi pe care le descoperă cu colegii ei de cameră - mai ales că nu respectă obiceiurile stundețești și gătește tot felul de lucruri. Cu toate acestea, ea crede foarte mult în menținerea unui echilibru între sală și gin.

Aflați mai multe despre experința lui Lauren aici.


Doreşti să cumperi produsele noastre? Vezi ce oferte ţi-am pregătit la noi pe site. Cumpără Acum