Nutriție

Ce este dieta cu alimente crude? Avantaje, riscuri & opțiuni alimentare

În timp ce dieta crudivoră a obținut o popularitate semnificativă în ultimii ani, noțiunea de a consuma alimentele crude sau gătite foarte puțin este cunoscută de ani de zile. Deși unele persoane consideră că își vor satisface nevoile nutriționale mai eficient consumând alimentele în forma lor naturală sau crude, această dietă poate fi dăunătoare sănătății tale.

Ce este dieta crudivoră?

Dieta crudivoră se bazează pe ideea conform căreia temperaturile ridicate pot distruge nutrienții din alimente – așadar, este important ca alimentele să nu fie gătite la o temperatură mai mare de 47 grade celsius.

De multe ori, această dietă exclude consumul de alimente modificate genetic, tratate cu pesticide, etc. În mod normal, această dietă se bazează pe cea vegană, însă unele persoane aleg să includă diferite tipuri de lapte crud în planul alimentar sau brânzeturi, iar unii aleg să consume ouă, carne sau pește în starea lor naturală (crude).

Mesele alcătuite din alimente crude sunt de obicei preparate prin diferite metode precum afumatul, prin blendare sau prin deshidratare mai degrabă decât gătitul acestora.

O dietă care se concentrează pe consumul de alimente de origine vegetală pare logică, însă credința conform căreia gătitul alimentelor este ceea ce distruge nutrienții este cea care stă la baza dietei crudivore. În timp ce unele proteine și enzime se pot descompune la temperaturi ridicate, diferitele metode de preparare a meselor vor afecta în mod diferit profilul nutrițional al alimentelor.

Unele persoane aleg această dietă deoarece consideră că mesele consumate vor fi mult mai nutritive, mai ușor de digerat și este o metodă prin care pot susține protejarea mediului înconjurător, iar versiunea vegană cu atât mai mult.

Ce poți consuma în cadrul dietei crudivore

Dieta crudivoră este destul de explicită – sunt incluse alimentele crude, cu accent pe consumul de fructe, vegetale, cereale, nuci și semințe.

Alimente permise

  • Fructe proaspete
  • Fructe confiate
  • Legume proaspete
  • Legume uscate/deshidratate
  • Alge
  • Nuci (crude, nu prăjite)
  • Semințe (crude, nu prăjite)
  • Lapte de migdale
  • Untul de nuci
  • Cereale crude (pot fi înmuiate sau sub formă de germeni)
  • Legume crude (pot fi înmuiate sau sub formă de germeni)
  • Fructe fermentate (fără utilizarea temperaturilor ridicate)
  • Lactate crude (de vaci, oi, capre) (optional)
  • Pește/Carne afumată sau crudă (optional)
  • Ouă crude (optional)

Alimente de evitat

  • Fructe gătite
  • Legume gătite
  • Carne gătită
  • Cereale gătite
  • Vegetale gătite
  • Nuci prăjite
  • Semințe prăjite
  • Cereale procesate (paste, pâine, etc)
  • Produse de patiserie
  • Snacksuri (chipsuri, covrigei, etc)
  • Lactate pasteurizate
  • Ouă gătite

Așadar este dieta crudivoră mai benefică decât cea gătită?

Ideea cum că enzimele pot fi alterate în timpul procesului de gătire prezintă un sâmbure de adevăr, însă aciditatea de la nivelul stomacului este mult mai distrugătoare atunci când vine vorba de enzime. Organimsul este foarte bine dotat astfel încât să poată digera majoritatea alimentelor și să facă față in același timp componentelor nedigerabile (precum fibrele).

Unele metode de gătire pot duce la pierderea anumitor nutrienți – spre exemplu, fierberea vegetalelor poate duce la pierderea nutrienților – precum beta-carotenul pierdut în urma fierberii morcovilor sau roșiilor. Această pierdere variază în funcție de stilul de gătit – de exemplu, fierberea vegetalelor și aruncarea apei în care au fost gătite este un proces care duce la pierderea mai multor nutrienți în comparație cu procesul de coacere sau sotare. Nivelul de nutrienți pierduți variază în funcție de alimentele folosite și de nutrienții specifici acestora.

Cea mai bună metodă prin care te poți asigura că ai o nutriție echilibrată, este de a include fructe crude și vegetale în dieta ta, printre mesele gătite. Prăjirea oricărui aliment în baie de ulei va adăuga o mulțime de grăimi dietei tale și de obicei această metodă este asociată cu excesul de sodiu. Nu putem ignora nici faptul că dieta crudivoră ne poate expune riscului de a consuma bacterii care ne pot face rău. O dietă echilibrată, dar și sigură este cea mai bună opțiune.

Avantajele dietei crudivore

Principalele surse alimentare atunci când vine vorba de dieta crudivoră sunt foarte nutritive – fructele și vegetalele. De obicei, o cantitate mare din aceste alimente cu aport caloric scăzut pot duce la pierderea în greutate, principalul avantaj al acestei diete. Nivelul ridicat de fibre specific acestei diete contribuie la sănătatea cardiacă. Cu toate acestea, este dificil să obții toți nutrienții necesari din alimente negătite și poate fi greu de menținut pe termen lung.

În timp ce pierderea în greutate este un potențial avantaj, acumularea de masă musculară poate fi dificilă deoarece aportul caloric și proteic poate fi insuficient în cadrul dietei crudivore.

Avantajele evitării alimentelor procesate sunt extrem de importante și pot fi motivul principal pentru care dieta crudivoră poate părea tentantă. Cu toate acestea, consumul de alimente mai puțin bogate din punct de vedere nutritiv pot fi parte dintr-o dietă echilibrată.

Dezavantajele dietei crudivore

Există o multitudine de factori de risc atunci când vine vorba de dieta crudivoră.

Eroziune dentară

Un studiu efectuat pe dieta crudivoră a demonstrat apariția eroziunii dentare în cadrul indivizilor care au urmat acest tip de dietă. Fructele acide și bogate în zaharuri pot avea un rol semnificativ în producerea acestui rezultat.

Afectarea ciclului menstrual și hormonilor

Deficitul caloric semnificativ și pierderea în greutate ca urmare a dietei crudivore sunt câteva dintre cauzele amenoreei (pierderea ciclului menstrual) au arătat câteva dintre studiile recente. Alte tipuri de hormoni pot fi de asemenea afectați de acest deficit caloric.

Expunerea la bolile cauzate de alimentație

Multe cărnuri, lactate, ouă și pește trebuie să fie gătite la temperaturi ridicate pentru a fi eliminate bacteriile care pot face rău organismului. Alimentele crude prezintă riscul toxiinfecției alimentare din cauza bacteriilor specifice.

Este recomandată dieta crudivoră?

Consumul mai multor fructe și legume este recomandat tuturor, însă dieta crudivoră este foarte restrictivă și astfel poate fi inadecvată din punct de vedere nutritiv. Asigurarea aportului proteic optim poate fi dificil chiar și în urma utilizării suplimentelor proteice, atunci când consumăm exclusiv alimente crude. Riscul de toxiinfecție alimentară este ridicat, iar volumul mare de alimente care au un aport caloric scăzut poate îngreuna procesul de creștere a masei musculare. Există multe alte metode prin care poți include alimente nutritive în dieta ta fără a exclude toate celelalte alimente gătite.

Mesaj de reținut

Deși dieta crudivoră se focusează pe consumul de alimente sănătoase, îndrumările și alegerile alimentare pot duce la un deficit semnificativ de nutrienți. Alegerea unei diete echilibrate și folosirea unor metode sănătoase de preparare a alimentelor te poate ajuta să-ți îndeplinești obiectivele – fie ele bazate pe kilogramele corporale sau nu. Riscurile care sunt aduse de dieta crudivoră sunt prea mari, iar avantajele specifice acestei diete nu merită asumarea acestora.



Myprotein RO

Myprotein RO

Scriitor si expert


Doreşti să cumperi produsele noastre? Vezi ce oferte ţi-am pregătit la noi pe site. Cumpără Acum