Suplimente

Acid linoleic conjugat | CLA pentru slăbit, beneficiile CLA și dozarea

Acid linoleic conjugat | CLA pentru slăbit, beneficiile CLA și dozarea

Dacă ai făcut cercetări și te-ai aflat prins în marea de suplimente, poate te și întrebi ce e CLA de fapt? Toți acești termeni științifici te pot băga în ceață când vine vorba despre cum te pot ajuta suplimentele.

Așadar suntem aici să deslușim codurile și să te ajutăm să înțelegi ce este CLA, cum funcționează și dacă este suplimentul pentru tine.

Fie că ești nou în fitness sau te antrenezi de ani de zile, un lucru este mereu adevărat- ce consumi pentru a-ți alimenta corpul are un impact major asupra rezultatelor pe care le obții. Așadar, ce ziceți de CLA?  

Ar putea să te ajute să slăbești, șă acumulezi mușchi sau să îți îmbunătățești performanța în sală?  Descoperă ce este CLA, beneficiile și dacă sunt efecte secundare, precum și cum să îl folosești pentru a-ți atinge țelurile tale legate de antrenamente.

Ce este CLA?

Acidul linoleic conjugat (CLA) este un tip de acid gras esențial. Înainte să fugi de cuvântul ”gras”, ar trebui să știi că nu toate grăsimile sunt rele. O grăsime esențială înseamnă că organismul are nevoie de această grăsime pentru a funcționa corespunzător. Corpul poate produce anumite grăsimi pe cont propriu dar grăsimile esențiale trebuie să provină din dietă.

În termeni largi, sunt două tipuri de grăsimi esențiale- omega 3 și omega 6. CLA este o subcategorie a acizilor grași esențiali omega 6- un acid gras linoleic polinesaturat.

Cuvântul conjugat din CLA se referă la aranjarea legăturilor simple și duble (asta ajută la determinarea tipului de grăsime). CLA este și o grăsime trans găsită în mod natural. Spre deosebire de versiunile de grăsimi trans procesate, create de om, CLA se consideră că are beneficii asupra sănătății.

CLA poate fi înâlnit în mod natural în alimente sau sub forma unui supliment creat de om.

Cum funcționează CLA și ce anume face?

  1. CLA pentru slăbit și rata metabolică.

Se spune că CLA poate schimba compoziția corpului și poate facilita slăbitul prin modificarea metabolismului.

Teoria din spatele funcționării CLA este că ajută corpul să descompună și să ardă mai multe celule de grăsime, precum și previne depozitarea grăsimii în exces. Ce este vizibil în realitate este că acest process pare să se întâmple în principal cu celulele de grăsime depozitate în interiorul țesutului muscular.

Este important de notat că celulele de grăsime din mușchi nu par să afecteze nivelurile de grăsime corporală, acestea fiind determinate mai mult de grăsimea subcutanată (grăsimea dintre piele și mușchi). CLA interacționează cu acest process la un nivel celular.

Cele mai multe dintre beneficiile pentru slăbit și schimbare a metabolismului au fost observate doar în celule (într-un tub de testare) sau în studiile efectuate pe animale.

Aceste rezultate promițătoare se lasă așteptate în majoritatea studiilor efectuate pe oameni, slăbirea și schimbările în metabolism fiind minime deocamdată.

  1. Creștere musculară îmbunătățită

Trebuie realizate mai multe studii pentru a arăta că CLA are un impact pozitiv asupra masei musculare curate la oameni. Există însă unele studii care arată potențial la animalele care au fost testate.

  1. Colesterolul și  nivelurile glicemiei din sânge

Hipertrigliceridemia (niveluri ridicate de trigliceride în sânge) și colesterolul plasmatic ridicat sunt sugerate ca fiind factori de risc major pentru boli cardiovasculare. Sunt două tipuri principale de colesterol care afectează sănătatea inimii. Spus simplu, este HDL (care transportă colesterolul departe de inimă) și LDL (care transportă colesterolul spre inimă).

În general, dacă HDL este scăzut și LDL și grăsimea din sânge sunt mari atunci riscul unei boli cardiovasculare crește. S-au efectuat studii care au demonstrat efecte anti-sclerotice și îmbunătățiri în profilul lipidelor din sânge la animale. Această descoperire i-au determinat pe cercetătorii să considere că este posibil să fie la fel și pentru oameni.

În timp ce majoritatea studiilor efectuate pe oameni nu au indicat efecte adverse asupra sănătății inimii atunci când se suplimentează cu CLA, nu au arătat nicio îmbunătățire asupra profilului lipidelor din sânge.

De ani buni, s-a considerat că CLA afectează pozitiv nivelul glicemiei și a sensibilității la insulină. Acest fapt poate fi de interes pentru persoanele obeze și cele rezistente la insulină. La persoanele sănătoase, există o reacție de ”sensibilitate” a insulinei normală la consumul de alimente.  

Când cineva începe să devină rezistent la insulină, au nevoie de mai multă insulină pentru a realiza aceeași muncă, ceea ce în schimb solicită mai mult pancreasul (ce poate duce la diabet).

Până în prezent, nu există dovezi științifice că CLA îmbunătățește sensibilitatea la insulină- până în prezent, studiile au arătat rezultate mixte.

A existat un studiu în mod particular care a arătat un beneficiu mic la persoanele tinere sedentare, dar grupul de studiu a fost mic așadar, sunt necesare mai multe cercetări cu un grup de studiu mai mare.

Consesul este că rezultatele per total sunt neconcludente până în prezent, dar deocamdată, CLA nu influențează pozitiv glicemia sau sensibilitatea la insulină.

  1. CLA și imunitatea

Au fost mai multe studii până în prezent care au cercetat cum afectează CLA sistemul imunitar- până acum, rezultatele au fost foarte variabile.

Când cauți să tragi o concluzie bazată pe dovezile științifice disponibile, un început bun este să vezi ce arată majoritatea studiilor efectuate. Există o tendință generală și dacă da, este în favoarea unui efect sau nu?

Studiile efectuate pe CLA și efectele sale asupra sistemului imunitar nu par să prezinte o tendință solidă conform căreia CLA are un efect pozitiv distinct asupra sistemului imunitar.

Surse de CLA

Te întrebi cum poți avea un aport mai mare de CLA prin dieta ta? Cele mai răspândite alimente în care poți găsi CLA sunt carnea și lactatele.

CLA poate fi găsit în:

  • carne de vită
  • carne de miel
  • carne de pui
  • carne de porc
  • lapte de vacă
  • brânză Cottage
  • brânză Cheddar

Pentru o sursă din plante a acestui acid gras esențial, un supliment este o modalitate convenabilă.

Dozajul și durata CLA

Nu există un consens general până în prezent asupra cantității de CLA pe care ar trebui să o consumi, ora la care să fie consumată sau pe ce perioadă. Studiile arată o mare diferență în doze, de la doze atât de mici precum 0.7g/zi până la 6.8g/zi.

Majoritatea studiilor urmăresc consumul de CLA pe o perioadă de 8-12 săptămâni cu unele trecând de această perioadă.

Probabil una dintre cele mai utilizate doze ar fi undeva la 3g pe zi. Dacă se ia sub forma unui supliment, atunci acesta ar fi ideal să fie consumat la o masă.

De retinut

Majoritatea persoanelor cumpără CLA pentru posibilele sale proprietăți pentru slăbit. CLA pretinde să ajute la creșterea masei musculare, să scadă colesterolul, să îmbunătățească glicemia și să susțină un sistem imunitar sănătos.

CLA este un supliment care depinde de doză și a fost utilzat în doze atât de mici precum 0,7g/zi până la 6,8g/zi. Consumul general pare a fi în jurul a 3g/zi sub formă de supliment pentru aproximativ 8 până la 12 săptămâni.

Juriul încă dezbate asupra eficienței CLA ca supliment la oameni. Poate pe măsură ce tehnologia se îmbunătățește și sunt efectuate mai multe studii, ce este văzut în teorie poate fi observant în situații de viață reale.



Grant Koch

Grant Koch

Nutriționist sportiv și antrenor de culturism certificat

Grant este nutriționist sportiv și antrenor de culturism certificat. Are mai multe diplome post-universitare în domeniile nutriției și antrenamentelor pentru forță, fiind în același timp absolvent de Masterat în Nutriție Sportivă, cu specializare pe proteine.

Grant lucrează în industria fitness de peste un deceniu, lucrând cu atleți profesionali și echipe sportive, dar și cu amatori care doresc să fie în cea mai bună formă. La ora actuală petrece cea mai mare parte din timp instruind persoane profesionale din industria fitness și antrenând oameni de la distanță.

Crede în aplicarea practică a teoriei, fiind implicat în antrenamente de rezistență și arte marțiale de peste 20 de ani. În timpul liber Grant petrece timp cu soția și fiica sa, dar și cu câinii familiei sau uitându-se la ultimele seriale de pe Netflix.

Descoperă mai multe despre competențele lui Grant aici și despre antrenamente sale aici.


Doreşti să cumperi produsele noastre? Vezi ce oferte ţi-am pregătit la noi pe site. Cumpără Acum