Suplimente

Care sunt avantajele consumului de cafeină? Merită utilizarea?

Cafeina este unul dintre cele mai utilizate suplimente din întreaga lume. Majoritatea dintre noi consumăm acest supliment zilnic, fără să stăm prea mult pe gânduri. Fie că este vorba despre cafeaua de dimineață, ceaiul de după-amiază sau băutura energizantă consumată înainte de antrenament, multe persoane se bazează pe acest supliment pentru a obține un boost de energie de-a lungul zilei.

Deși majoritatea oamenilor consumă cafeina pentru acel boost de energie, există și alte beneficii asociate consumului de cafeină. Acest articol se va concentra atât pe detalierea avantajelor cât și pe potențialele efecte negative asociate consumului de cafeină.

Ce este cafeina?

Cafeina este un stimulent natural care se găsește în plante de ceai sau în arborele de cafea (și altele). Aceasta stimulează sistemul nervos central, inclusiv creierul, și este folosită pentru efectele energizante care pot produce la rândul lor alte beneficii. Interesantă este descoperirea realizată de EFSA care a evidențiat faptul că majoritatea persoanelor din Marea Britanie consumă doza zilnică de cafeină din ceai, în timp ce locuitorii Statelor Unite obțin acest supliment din cafea.

În medie, un adult din Marea Britanie consumă 122-143mg cafeină zilnic.

Cum funcționează cafeina?

Atunci când consumăm cafeină, aceasta este absorbită din tractul digestiv în sânge. Este transportată la ficat sub forma unor molecule mai mici care afectează organismul în câteva moduri diferite. Cafeina va bloca efectul adenozinei (care poate încetini activitatea neuronală și astfel să ne simțim obosiți) și astfel activitatea cerebrală va fi accelerată pentru mai multă energie.

Acest efect de accelerare a activității neuronale se consideră a fi un declanșator pentru glandele suprarenale care vor crește cantitatea de adrenalină, iar adrenalina la rândul ei va crește nivelul dopaminei, hormonul “senzației de bine”. Aceste efecte vor duce la reducerea senzației de oboseală și la îmbunătățirea stării de alertă și nivelului de energie.

Studiile arată că este efectul maxim al cafeinei va apărea după aproximativ 15 – 120 min de la ingerare ceea ce întărește teoria de “pui de somn”. Unele persoane vor bea cafeaua, iar apoi vor dormi pentru o perioadă scurtă de 20-45 minute. Cafeina va avea efectul maxim când se vor trezi, iar organismul va beneficia atât de pe urma somnului cât și de pe urma cafeinei consumate.

Alimente și băuturi care conțin cafeină

În timp ce cafeina este specifică lichidelor, aceasta se găsește în mod natural și în ciocolată. Potrivit EFSA, acestea sunt cantitățile specifice de cafeină pentru următoarele:

  • Cafea, 200ml: 90mg 
  • Băuturi energizante, 250ml: 80mg 
  • Espresso, 60ml: 80mg 
  • Ceai preparat, 220ml: 50mg 
  • Băuturi răcoritoare, 355ml: 40mg 
  • Ciocolată, 50g: 10mg (lapte), 25mg (100% cacao) 

Care sunt avantajele consumului de cafeină?

Poate îmbunătăți puterea de concentrare, studiatul și memoria

Studiile au arătat că printre efectele consumului de cafeină se numără și învățatul neintenționat, ceea ce se referă la situațiile în care obiectivul tău nu este acela de a învăța ceva nou, însă datorită cafeinei esti mult mai atent la ce se întâmplă în jur și îți poți aminti cu o mai mare ușurință detaliile observate.

Poate îmbunătăți starea de spirit și nivelul de energie

Un alt beneficiu al cafeinei este ameliorarea stării de spirit. Ca urmare a reacțiilor metabolice menționate mai sus, cafeina va stimula secreția anumitor hormoni la nivelul creierului care te vor face să te simți mai puțin obosit și de asemenea mai fericit.

Poate îmbunătăți performanța în cadrul antrenamentului

Atunci când nivelul tău de energie este crescut, probabilitatea de a avea un antrenament reușit este mai mare. Combinația dintre nivelul de energie ridicat și puterea de concentrare sporită îi va permite creierului tău se comunice organismului faptul că este pregătit pentru o sesiune de antrenament intensă sau de o durată mai lungă, ceea ce nu poate fi decât un avantaj pentru sesiunile tale de antrenament la sală.

Poate accelera metabolismului și să stimuleze reducerea grăsimii corporale

În timp ce efectele cafeinei la nivelul creierului sunt intens studiate, avantajele aduse de cafeină ca urmare a stimulării altor tipuri de hormoni, pot duce în cele din urmă la accelerarea metabolismului. Atunci nivelul tău de energie este ridicat, iar sistemul nervos este stimulat, senzația de foame este redusă și astfel poți respecta mai ușor planul alimentar care are drept obiectiv reducerea grăsimii corporale.

Care sunt efectele negative ale consumului de cafeină?

Poate crește riscul de deshidratare

Deoarece cafeina este un diuretic slab, o cantitate mare de cafeină (în mod special după un antrenament intens) poate accelera procesul de deshidratare. Asigură-te că echilibrezi consumul de cafeină prin hidratarea corespunzătoare.

Poate crește anxietatea

În timp ce creșterea nivelului de energie sună bine pentru unele persoane, prea multă cafeină poate duce la o suprastimulare a sistemului nervos care va crea o senzație de instabilitate în detrimentul beneficiilor menționate mai sus specifice cafeinei.

Poate cauza dureri de cap

Cafeina ajută la constricția vaselor sangvine și la ameliorarea durerilor de cap, însă în cazul anumitor persoane, un efect temporar al consumului de cafeină poate fi producerea durerilor de cap. Atunci când organismul este obișnuit cu o doză zilnică de cafeină, oprirea consumului acestui supliment poate duce la cel mai comun simptom și anume durerea de cap.

Poate cauza insomnii

O doză prea mare de cafeină poate întârzia reacția de relaxare a organismului pe timpul nopții și poate menține creierul și organismul activ pentru o perioadă mai lungă decât ți-ai fi dorit. Dacă insomnia este o problemă cu care te confrunți, limitează consumul de cafeină la o porție pe zi și asigură-te că o consumi dimineața.

Care este cantitatea optimă de cafeină?

În timp ce reacția fiecăruia dintre noi este diferită la anumite cantități de cafeină, EFSA și alte grupurui care studiază acest supliment, susțin faptul că 400mg de cafeină pe zi este o cantitate care nu a produs efecte negative la nivelul sănătății.

Impactul cafeinei asupra organismului depinde foarte mult de persoană și poate fi influențată de anumite medicamente folosite sau de condițiile de sănătate precare. Te poți bucura de o ceașcă sau două de cafea sau ceai și să te menții sub doza zilnică recomandată de 400mg, dar este important să iei legătura cu medicul dacă te îngrijorează un anumit aspect, în mod special dacă toleranța la cafeină a crescut foarte mult de-a lungul timpului.

Mesaj de reținut

În timp ce există numeroase avantaje atribuite consumului de cafeină (în mod special dacă nu ești o persoană matinală), există și câteva dezavantaje. Decizia de a integra sau nu cafeina în rutina ta zilnică îți aparține și alegerea dozajului, de asemenea, însă este indicat să o folosești responsabil și să iei în considerare cantitatea folosită cât și impactul pe care îl are asupra activității tale zilnice.



Myprotein RO

Myprotein RO

Scriitor si expert


Doreşti să cumperi produsele noastre? Vezi ce oferte ţi-am pregătit la noi pe site. Cumpără Acum