0
Coș

Nu există produse în coș

Nutriție

Zahăr, motive și alternative

Zahăr, motive și alternative

Zahărul – un „prieten” de nedespărțit al omului modern. Ca definiție, zahărul este numele
generic al carbohidraților dulci, solubili, multi dintre aceștia fiind folosiți în alimentația omului.

Provenind din mai multe surse vor exista așadar mai multe tipuri de zahăr. Util uneori în doze
mărunte și totuși problematic atunci când îl consumam zilnic în cantități generoase fie direct sau
indirect în ciuda atâtor recomandări făcute de către specialiștii în sănătatea umană.

Ghidul zaharului și alternativele sale

Este foarte important să înțelegem de la bun început că nu este necesar să consumăm zahăr
brut sau rafinat, ca să putem spune că doar astfel consumam zahăr. Majoritatea oamenilor
consumă zahar în cantități excesive și motivul pentru care acesta provoacă depozitarea
grăsimilor atât de repede, se datorează faptului că este un carbohidrat simplu (cu indice
glicemic ridicat) care se digeră foarte repede. Astfel, excesul de zahăr din sânge fiind
nesănătos, organismul îl stochează imediat ca grăsime.

Găsim zahăr în mai multe forme, cele mai întâlnite fiind glucoza și fructoză, urmate îndeaproape
de lactoză și maltoză. Provenite din fructe și din legume, fructoza și glucoză sunt chiar benefice
organismului, furnizând necesarul de energie de care are nevoie organismul.

Responsabil în bună parte de problema mondială a supraponderabilității dar și a anumitor
afecțiuni, zahărul este bine a fi consumat cu atenție pe cât posibil atât de indivizii obezi cât și de
persoanele cu o greutate normală.

Câteva posibile efecte negative ale consumului excesiv de zahăr:

-producerea diabetului
-creșterea colesterolului
-slăbirea vederii
-apariția cariilor
-afectează sistemul imunitar prin îngreunarea funcționării celulelor albe ale sângelui
-reduce producerea de leptină, un important hormon ce reglează apetitul
-favorizează dezvoltarea celulelor canceroase
-produce somnolentă, anxietatea și scăderea concentrării
-contribuie la apariția osteoporozei
-reduce capacitatea organismului de a lupta cu infecțiile bacteriene
-cauzează alergii alimentare
-reduce absorbția proteinelor
-favorizează depunerea grăsimii și câștigul în greutate
Și lista poate continua.

De ce simțim nevoia de zahăr?

Totuși, este interesant de observat, cum de asemenea efecte nu reușesc să ne tempereze
consumul de zahăr? Și mai ales că dacă stăm și ne gândim, toată magia lui se rezumă doar la
gust și senzație.

Conform oamenilor de știință, sațietatea și poftele sunt mai degrabă senzații ce țin de creier
decât de stomac. Când hrana ajunge pe limbă, mugurii gustativi transmit informația bio-chimică
la creier, stimulând diferite părți ale hipotalamusului, centrul nostru de sațietate. Limba, conține
zone ce stimulează diferite organe din corpul nostru, ar fi așadar inutil și aproape imposibil să
evităm total sursele de zahăr, riscând astfel anumite procese dăunătoare corpului.

Poate și din acest motiv unii dintre noi consideră dificilă renunțarea la zahăr, și din acest motiv
consumă spre exemplu ceai sau cafea fără zahăr, și totuși poftesc la zahăr sub alte forme cum
ar fi ciocolată, prăjituri, înghețate sau chiar fructe. Când o persoană are un metabolism
echilibrat, nu simte nevoia de zahăr, dacă simte, înseamnă că undeva în organism s-a produs
un dezechilibru, lucru care din fericire se poate repara fără ajutorul zahărului clasic.

Cele mai întâlnite motive pentru care simțim nevoia de zahar ar putea fi:

 Când nu mâncam suficiente calorii, și corpul începe să caute surse de combustibil rapid
 Mâncăm prea multa sare, alimentele ambalate sau procesate, conțin mai mult sodiu
decât ne putem da seama
 Prea mulți carbohidrați, prea puține proteine și grăsimi – caloriile din carbohidrați sunt
absorbite mai rapid și asta nu menține prea mult senzația de saturație
 Oboseala: deoarece corpul poate transforma rapid zahărul în energie, adesea dorește
dulciuri atunci când într-adevăr are nevoie de o sursă de energie
 Am făcut din desert un obicei, unii oameni nici nu realizează asta

Zaharul și antrenamentele cu greutăți

Cei mai multi specialiști din domeniu recomandă două momente ale zilei în care putem apela,
atenție, la o sursă sănătoasa de zahăr.

După antrenament, atunci când mușchii sunt obosiți și epuizați de energie respectiv imediat
după trezire când organismul își revine după orele de somn. În ambele stadii, corpul se află într-
o stare catabolică.

Ce putem face? După cum știți, zahărul determină creșterea nivelului zahărului din sânge, ceea
ce ajută la absorbția zahărului în mușchi, și din moment ce în acele momente mușchii au mare
nevoie de zahăr, acesta nu va mai fi depozitat ca grăsime. Astfel, după fiecare antrenament,
este recomandat sa consumam un amestec de proteina cu o sursă de zahăr (carbohidrați cu
indice glicemic ridicat) pentru a provoca creșterea insulinei.

Alternative sănătoase pentru înlocuirea zaharului

Avem acum disponibile pe piață opțiuni mult mai sănătoase și eficiente, dovedite ca având o
acțiune pozitivă asupra organismului, ceea ce face înlocuirea zahărului mult mai ușoară în zilele
noastre. În următoarea parte a articolului ne oprim puțin la câteva dintre cele mai populare
alternative la zahărul clasic.

Sucraloza – îndulcitor folosit în industria alimentară respectiv cea a suplimentelor nutritive. Este
de aproximativ 600 de ori mai dulce decât zaharoza, de două ori mai dulce decât zaharina și de
trei ori mai dulce decât aspartamul. Sucraloza are zero calorii și este folosită pentru îndulcirea și
îmbunătățirea aromelor suplimentelor nutritive.

Sirop fără zahăr – Aromatizate natural, conținut zero de zahăr și grăsimi, perfecte pentru a le
adăuga ca topping deserturilor tale fără zahăr preferate. Conține sucraloză ca agent principal de
îndulcire.

Xilitol – Un alt înlocuitor eficient al zahărului. Oferă rezultate foarte bune în combinație cu stevia
fiind la rândul sau un produs natural ce se găsește în fibrele vegetale ale fructelor și legumelor
sau chiar în scoarța anumitor copaci. De fapt, este atât de natural încât chiar și corpul nostru îl
produce. Studiile arată ca administrat până la 40 grame pe zi Xilitolul nu afectează organismul
(echivalent a 10 lingurițe) și în plus reacția insulinei (depune excesul de carbohidrați sub formă
de grăsime) este foarte redusă fiind un excelent înlocuitor al zahărului pentru persoanele cu
glicemie sensibilă, sau pentru cei care doresc să piardă din greutate.

Cantități mari de xilitol se găsesc în prune, zmeură sau conopidă și chiar dacă acesta provine
din fructe și legume, diferă de fructoză datorită compoziției organice. Spre exemplu, acțiunea sa
este considerată antibacteriană în timp ce alte forme ale zahărului sunt considerate bacteriene.

VitaFiber – destinat celor care doresc o alternativă excelentă la zahărul obișnuit. Cu un bogat
conținut de fibre dietetice (91%) și fără conținut de zahar sau grăsimi, ajuta la adăugarea unui
gust dulce cat se poate de natural.

Flavdrops – produs sub forma de picături, fără calorii. Arome naturale bogate ce pot fi utilizate
pentru aromatizarea mâncărurilor. Sunt ideale pentru utilizarea în combinație cu majoritatea
suplimentelor nutritive, a produselor gătite în casă sau cu orice alte alimente care ar putea
necesita o aromă crescută.

În concluzie: În anumite momente ale zilei, zahărul poate veni în sprijinul activității noastre
organice însa din cauza excesului alimentar omul modern se expune des anumitor factori de
risc cu consecința directă asupra sănătății sale. Carbohidrații cu ardere rapida trebuiesc
menținuți pe cat posibil sub control pentru a nu facilita depunerea acestora în exces, astfel ca în
urma antrenamentului să epuizăm depozitele de carbohidrați stocați în mușchi, și după
antrenament, atunci când zahărul revine în fluxul sanguin, să hrănească mușchii respectivi.

Keywords: zahăr, carbohidrați, înlocuitor zahăr, efectele zahărului, sucraloza, xilitol



Nicolae Gabriel

Nicolae Gabriel

Scriitor si expert

Nicolae este un pasionat scriitor cu peste 20 de ani experienta in industria culturismului si fitnesului dintre care 15 ani sub forma de antrenor personal. In ultimii ani si-a concentrat atentia pe studierea celor mai recente articole cu support stiintific dedicate antrenamentelor cu greutati, nutritiei si suplimentelor nutritive precum si colaborarii cu diferite site-uri ce promoveaza un stil de viata sanatos, magazine online dedicate suplimentelor nutritive precum si oferirea de suport ca unul dintre putinii administratori ai celui mai mare forum de culturism din Romania. Ca pasiuni, orice este legat de dezvoltarea personala, cititul si scrisul, practicarea culturismului natural precum si activitati ce se desfasoara in natura. Facebook: https://www.facebook.com/nicolae.gabriel.96


Doreşti să cumperi produsele noastre? Vezi ce oferte ţi-am pregătit la noi pe site. Cumpără Acum